Jawatan Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) (07 November 2016)

Jawatan Kerja Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) logo www.ohjob.info november 2016
Kerja Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) November 2016
Permohonan adalah dipelawa kepada warganegara Malaysia bagi mengisi kekosongan jawatan di Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) November 2016 seperti berikut:-

1. PENOLONG PEGAWAI TEKNOLOGI MAKLUMAT FA29
2. PENOLONG JURUTERA JA29
3. PEMBANTU SETIAUSAHA PEJABAT N19
4. PEGAWAI KHIDMAT PELANGGAN N19
5. PEMBANTU AWAM H11

MUAT TURUN SYARAT KELAYAKAN

MUAT TURUN BORANG PERMOHONAN

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) ditubuhkan pada 17 Safar 1334 bersamaan 24 Disember 1915 melalui satu perisytiharan oleh KDYMM Sultan Muhammad Ke IV. Penubuhannya bertujuan untuk menasihati KDYMM Al-Sultan selaku ketua agama berkenaan dengan hal ehwal agama Islam dan adat istiadat Melayu Kelantan.

PERISYTIHARAN PENUBUHAN MAIK

" bahawasa di dalam mesyuarat Council pada hari Selasa, 30 Muharram 1334 bersamaan dengan 7 Disember 1915, sesungguhnya telah suka kita mekurniakan kepada anak-anak negeri kita satu majlis yang bernama "Majlis Ugama dan Istiadat Melayu" kerana menimbangkan bagi kebajikan negeri Kelantan. Maka dengan sebab demikian itu, inilah hari yang kita mulai buka Majlis ini kepada pengetahuan anak negeri kita supaya mereka itu mengetahui akan maksud kita kurniakan Majlis ini. Adalah tujuan kita perkataan "ugama" itu ialah tiap-tiap perkara yang mendatangkan muslihat kepada sekalian anak negeri kita lagi menambahkan bagi kebajikan Kelantan. Dan kita kehendaki bagi perkataan "Istiadat Melayu" itu ialah yang melengkapi atas adat dan adab Melayu yang dengan elok dan sayodia diperlihara akan dia mengikut bagaimana peredaran masa....."

Menurut kajian, KDYMM Sultan Muhammad Ke-IV mengampuni perkenan penubuhan MAIK setelah mendapat cadangan dan pandangan daripada tiga orang ulama dan cerdik pandai Melayu (inteligensia). Mereka ialah :

  • Haji Nik Mahmood Bin Nik Ismail (Dato’ Perdana Menteri Paduka Rajai)
  • Haji Muhammad bin Khatib Hj. Muhammad Said (Dato' Laksamana)
  • Haji Awang Muhd. Yusoff bin Ahmad (Tok Kenali)

Pada 24 Disember 1915 bersamaan 17 Safar 1334, MAIK dimasyurkan penubuhannya oleh KDYMM Sultan Muhammad Ke-IV dalam suatu istiadat gilang gemilang di Pejabat Tanah lama Kota Bharu, di hadapan orang-orang kenamaan negeri, dengan disaksikan oleh sebahagian besar rakyat Kelantan.

Permohonan hendaklah sampai ke alamat berikut:

YABrs. Dr Timbalan Yang Dipertua,
Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan,
Kompleks Islam Darulnaim, Lundang,
Jalan Sultan Yahya Petra
15200 KOTA BHARU.

Tarikh Tutup Permohonan:- 07 November 2016

via Ohjobs

0 Komentar untuk "Jawatan Kosong Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) (07 November 2016)"

Back To Top