Jawatan Kosong di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 29 Sept 2016

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) or Malayan Railways Limited is the main rail operator in Peninsular Malaysia. The railway system dates back to the British colonial era, when it was first built to transport tin. Previously known as the Federated Malay States Railways (FMSR) and the Malayan Railway Administration (MRA), Keretapi Tanah Melayu acquired its current name in 1962.

Positions:

1. HEAD OF LEGAL AND SECRETARIAL UNIT (CONTRACT BASIS)

2. LEGAL OFFICER  


3. SECRETARIAL EXECUTIVE  


Cara Memohon:

Permohonan hendaklah dibuat dengan menyertakan resume lengkap mengandungi pengalaman, butir-butir peribadi, pengalaman dan kelulusan. Permohonan yang lengkap hendaklah dihantar beserta dengan salinan sijil yang berkaitan, gambar terkini berukuran passport dan sampul surat beralamat sendiri (ukuran 4” x 9”) yang bersetem sebelum 29 September 2016 alamat seperti berikut:-

Pengurus Besar
Pengurusan Bakat dan Pembangunan Organisasi
(Unit Perancangan Kakitangan)
Ibu Pejabat Koporat KTM Berhad
Jalan Sultan Hishamuddin
50621 Kuala Lumpur.
Tel: 03-22631312/ 22631368


Klik Job Requirement And How to Apply

Join Telegram Kami : http://ift.tt/28PQhJx

Jawatan Kosong Terkini 2016 di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)


Sejarah KTMB 

Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.

KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan. Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.

KTM juga turut memberi sumbangan dari segi senibena, Ibu pejabat Keretapi Tanah Melayu, stesen Kuala Lumpur merupakan diantara bangunan indah buatannya dinegara ini. Senibena `Moorsih’ menjadi cirri utama dalam rekabentuknya. Projek pembesaran stesen Kuala Lumpur turut menyerapkan rupa bentuk asalnya dalam pembenaan meluskan dan mencantikkan bangunan stesen KTM.

KTM turut memberi sumbangan di Singapura. Selain dari mengambil alih landasan utama dari Singapura, KTM telah membena landasan ke Changi. Landasan ini dibena untuk jabatan perang bagi kerja-kerja pembinaan pertahanan di Singapura. Di Pulau Pinang, keretapi Bukit Bendera yang ada kini telah dibena diawal tahun 1920-an FMSR mengambil alih pentadbiran keretapi mulai tahun 1924.

Pada tahun 1992 KTM telah di Swastakan dan Nama KTM telah di ubah kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). KTMB juga telah menapak setapak lagi dengan memperkenalkan sistem pengangkutan moden yang dikenali sebagai Komuter sesuai dengan kemodenan hari ini.



via Mehkerja

0 Komentar untuk "Jawatan Kosong di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 29 Sept 2016"

Back To Top