Temuduga Terbuka di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 11 Aug 2016

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) or Malayan Railways Limited is the main rail operator in Peninsular Malaysia. The railway system dates back to the British colonial era, when it was first built to transport tin. Previously known as the Federated Malay States Railways (FMSR) and the Malayan Railway Administration (MRA), Keretapi Tanah Melayu acquired its current name in 1962.

Jawatan:

1. POLIS BANTUAN (KP10G12)


TARIKH : 11 OGOS 2016 (KHAMIS)

MASA : 8.00 PAGI – 12.00 T/HARI (PENDAFTARAN )

LOKASI : DEWAN SRI PERAK, AKADEMI KTMB,
 BATU GAJAH, PERAK


CALON MESTILAH LULUS SIJIL PENILAIAN MENENGAH RENDAH (PMR)
DENGAN KEPUJIAN BAHASA MALAYSIA, LULUS BAHASA INGGERIS DAN
MATEMATIK

UMUR TIDAK MELEBIHI 25 TAHUN (BAGI CALON LUAR) ATAU 30 TAHUN (BAGI
CALON DALAM) ATAU 35 TAHUN (BAGI BEKAS ANGGOTA
KESELAMATAN/TENTERA/POLIS)

SIHAT TUBUH BADAN – TIDAK CACAT ANGGOTA

 - TIDAK BUTA WARNA

 - TIDAK BERKACA MATA

TINGGI TIDAK KURANG DARIPADA 165SM (LELAKI) DAN 157 SM (PEREMPUAN)
TANPA MEMAKAI KASUT

BERAT BADAN TIDAK KURANG DARI 52 KG (LELAKI) DAN 47 KG (PEREMPUAN)
BODY MASS INDEX (BMI ): 19 - 26

UKURAN DADA BIASA 79SM DAN TARIK NAFAS 84SM (LELAKI)

BOLEH MEMBACA DAN MENULIS

BEBAS DARI SEGALA JENIS DADAH/JENAYAH

SEDIA BERKHIDMAT DI MANA-MANA LOKASI


SILA BAWA BERSAMA:

• Kad pengenalan

• Sijil-sijil ASAL persekolahan

• 1 salinan resume

• 1 salinan sijil-sijil persekolahan

• Gambar berukuran pasport

• Pakaian sukan untuk ujian fizikal


CALON YANG MENGHADIRI TEMUDUGA HENDAKLAH
BERPAKAIAN KEMAS DAN SOPAN. CALON YANG MEMAKAI
JEANS DAN BAJU T SERTA TIDAK MEMENUHI SYARAT
FIZIKAL TIDAK AKAN DIBENAR MENDUDUKI TEMUDUGA


Join Telegram Kami : http://ift.tt/28PQhJx

Temuduga Terbuka Terkini 2016 di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB)


Sejarah KTMB 

Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.

KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan. Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.

KTM juga turut memberi sumbangan dari segi senibena, Ibu pejabat Keretapi Tanah Melayu, stesen Kuala Lumpur merupakan diantara bangunan indah buatannya dinegara ini. Senibena `Moorsih’ menjadi cirri utama dalam rekabentuknya. Projek pembesaran stesen Kuala Lumpur turut menyerapkan rupa bentuk asalnya dalam pembenaan meluskan dan mencantikkan bangunan stesen KTM.

KTM turut memberi sumbangan di Singapura. Selain dari mengambil alih landasan utama dari Singapura, KTM telah membena landasan ke Changi. Landasan ini dibena untuk jabatan perang bagi kerja-kerja pembinaan pertahanan di Singapura. Di Pulau Pinang, keretapi Bukit Bendera yang ada kini telah dibena diawal tahun 1920-an FMSR mengambil alih pentadbiran keretapi mulai tahun 1924.

Pada tahun 1992 KTM telah di Swastakan dan Nama KTM telah di ubah kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). KTMB juga telah menapak setapak lagi dengan memperkenalkan sistem pengangkutan moden yang dikenali sebagai Komuter sesuai dengan kemodenan hari ini.



via Mehkerja

0 Komentar untuk "Temuduga Terbuka di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 11 Aug 2016"

Back To Top