Jawatan Kosong di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 1 Aug 2016

Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) or Malayan Railways Limited is the main rail operator in Peninsular Malaysia. The railway system dates back to the British colonial era, when it was first built to transport tin. Previously known as the Federated Malay States Railways (FMSR) and the Malayan Railway Administration (MRA), Keretapi Tanah Melayu acquired its current name in 1962.

Positions:

1. PEMBANTU TADBIR (KERANI KAUNTER) 

Kelayakan:

• Umur hendaklah tidak melebihi 25 tahun untuk calon-calon luaran dan 35 tahun bagi calon-calon yang sedang berkhidmat dengan KTM Berhad pada tarikh iklan ditutup;

• Lulus Sijil Pelajaran Malaysia atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya dengan mendapat
kepujian di dalam Bahasa Malaysia (termasuk lulus Ujian Lisan) dan Matematik serta lulus Bahasa
Inggeris.


Kriteria Pemilihan:

• Berpewatakan menarik, positif, sabar, berkeyakin tinggi dan kreatif.

• Fizikal yang sihat dengan berat badan serta ketinggian yang ideal.

• Berkebolehan bertutur dan menulis dalam Bahasa Melayu dan Inggeris dengan baik serta kebolehan
menguasai bahasa ketiga adalah suatu kelebihan;

• Sanggup bekerja syif termasuk pada hujung minggu dan cuti-cuti umum;

• Boleh bekerja dalam kumpulan serta boleh melakukan kerja-kerja di bawah penyeliaan yang minimum;

• Pengalaman bekerja di dalam bidang perkhidmatan pelanggan atau pengurusan hospitaliti akan diberi


Keutamaan;
• Mempunyai pengetahuan asas komputer, memiliki kenderaan sendiri dan lesen memandu yang sah
juga akan diberi keutamaan;

• Bersedia bertukar dan berkhidmat di mana-mana lokasi di dalam rangkaian KTMB.


Closing date : 01 August 2016


Cara Memohon:

Permohonan hendaklah dibuat dengan menyertakan resume lengkap mengandungi pengalaman, butiran peribadi, salinan sijil-sijil persekolahan yang berkaitan serta sekeping gambar berukuran paspot dan sampul surat beralamat sendiri (ukuran 4” x 9”) yang bersetem. Permohonan yang tidak lengkap serta gagal memenuhi syarat yang telah ditetapkan tidak akan dipertimbangkan.

Hanya calon-calon yang telah disenarai pendek sahaja akan dipanggil untuk di temuduga dan permohonan hendaklah sampai pada atau sebelum 1 Ogos 2016 ke alamat berikut:-

Pengurus Besar
Pengurusan Bakat dan Pembangunan Organisasi
(Unit Perancangan Kakitangan)
Ibu Pejabat Korporat KTM Berhad
Jalan Sultan Hishamuddin
50621 Kuala Lumpur

Tel: 03-22631368/03-22631312

Join Telegram Kami : http://ift.tt/28PQhJx



Sejarah KTMB 

Pada tahun 1961 merupakan tarikh berakhirnya orang eropah menjadi Pengurus Besar KTM. Dato’ Ahmad Perang merupakan anak watan yang pertama menjadi Pengurus Besar, dan Haji Waad Jamaluddin merupakan kakitangan KTM yang pertama berjaya memegang jawatan Pengurus Besar KTM. Selebihnya jawatan tersebut dipegang Pegawai Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik (PTD) yang dipinjamkan ke KTM.

KTM sejak sebelum Perang Dunia lagi mempunyai rancangan pembinaan landasan merentasi Kuala Lumpur ke Pahang, dari Johor Bahru ke Kuantan dan menyusur negeri Terengganu dan kelantan tetapi tidak dapat dilaksanakan. Malah beberapa landasan yang telah dirancangkan namun ianya tidak menjadi kenyataan. Diantaranya ialah landasan sejauh 70 batu dari kulai ke Endau; keduanya dari Kluang ke Muar dan terus ke Melaka sejauh 95 batu, ketiga; landasan sejauh 40 batu dari Gemas ke Melaka. Di Pahang pula dirancangkan landasan cawangan dari Jerantut ke Kuantan sejauh 25 batu, manakala di Selangor pula dari kelang ke Morib. Di negeri Perak cadangan pembinaan landasan cawangan yang terbengkalai iaitu dari Ipoh ke Gopeng dan dari Bagan Serai ke Kuala Kurau. Namun kesemua rancangan tersebut tidak terlaksana.

KTM juga turut memberi sumbangan dari segi senibena, Ibu pejabat Keretapi Tanah Melayu, stesen Kuala Lumpur merupakan diantara bangunan indah buatannya dinegara ini. Senibena `Moorsih’ menjadi cirri utama dalam rekabentuknya. Projek pembesaran stesen Kuala Lumpur turut menyerapkan rupa bentuk asalnya dalam pembenaan meluskan dan mencantikkan bangunan stesen KTM.

KTM turut memberi sumbangan di Singapura. Selain dari mengambil alih landasan utama dari Singapura, KTM telah membena landasan ke Changi. Landasan ini dibena untuk jabatan perang bagi kerja-kerja pembinaan pertahanan di Singapura. Di Pulau Pinang, keretapi Bukit Bendera yang ada kini telah dibena diawal tahun 1920-an FMSR mengambil alih pentadbiran keretapi mulai tahun 1924.

Pada tahun 1992 KTM telah di Swastakan dan Nama KTM telah di ubah kepada Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB). KTMB juga telah menapak setapak lagi dengan memperkenalkan sistem pengangkutan moden yang dikenali sebagai Komuter sesuai dengan kemodenan hari ini.



via Mehkerja

0 Komentar untuk "Jawatan Kosong di Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) - 1 Aug 2016"

Back To Top